PENGUMUMAN

SELAMAT DATANG

Selamat berpuasa

semoga hari ini lebih baik dari semalam

Sila tingalkan komen

TERIMAKASIH

PROGRAM TANYALAH SAYANG:

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Wednesday, January 13, 2010

siri 4: pesanan pengetua

Pesanan Seorang Pengetua

Pesanan ini disampaikan sendiri oleh seorang pengetua kepada kami dalam mesyuarat pertama awal tahun

  1. Jangan cakap dibelakang (gossip?...jadilah oendengar sahaja, jangan menokok tambah!)
  2. Minta bantuan orang lain (cikgu senior, staf,pembantu makmal dan sesiapa sahaja di sekolah)
  3. Jana pelajar jadi insan seimbang dan warganegara yang baik (tiada di dalam silibus, cikgu mesti bijak dan proaktif berperanan sebagai pendidik)
  4. Utamakan kebersihan (pentadbir, cikgu dan murid sentiasa memerhatikan sahsiah rupadiri kita...saya pernag diperli oleh pelajar kerana cara pakaian saya.amat memalukan.)
  5. "Eye Contact" to all student.( pelajar amat gerun dengan pandangan kita )
  6. Bawa dan guna alatan bantuan mengajar - ABM (itulah yang menjadi pengukur kesungguhan kita. saya pernah dipuji kerana membawa ketas mahjong ke hulu dan ke hilir. mereka katakan ABM itulah yang menggambarkan kesungguhan dan kreativiti kita sebagai guru praktikal)
  7. Kasih sayang (jangan lokek untuk mencurahkan kasih sayang kepada pelajar. kita hanya 3 bulan sahaja. dan pastikan tiada pelajar yang mengambil kesempatan)
  8. Play all body (jika kita sedar kewujudan kinestetic learner, kita perlu juga menyedari kepentingan menjadi kinestetic teacher...)
  9. Why late, don't repeat it. (hehehe...seingat saya GPK pernah call saya 3 kali .malangnya saya tak angkat. gara-gara lewat masuk kelas relief....bukan kelas sebenar, tapi kelas relief. anda jangan tiru kesalahan saya ini...)
  10. Get ready all time (saya dapat mesej daripada supervisor "i'm coming to observe you today"....dalam masa 30 mini! bayangkan bagaimana jika suoervisor anda melakukan seperti ini kepada anda. adakah anda bersedia?)
  11. 'Mole'. (hehehe...saya pergi ke makmal komputer dan godek fail di komputer berkaitan maklumat sekolah dan tugasan guru....nampak seperti menceroboh bukan? tetapi saya banyak belajar benda baharu berkaitan sekolah daripada pencerobohan ini. dan paling menyeronokkan, seorang guru memberikan saya softcopy assignment dia untuk dijadikan mole...)
  12. Bring good behavior ( pelajar mencontohi perangai anda...guru memerhatikan anda)
  13. Check in and check out (jangan ponteng!)
  14. Kritik menjadi lebih kuat. (hehe...untuk ini, saya tak pernah buat masa praktikal...tapi ada seorang kawan saya yang lantang memberi cadangan semasa mensyuarat guru...dan kesannya, dia dikenali semua guru. It's good ! beranikan diri utarakan pendapat anda!)
saya sekadar mengulas, manakala petikan diatas disunting daripada cikgu Muhammad Khairi 

manakala pesan pengetua saya pula ialah....
www.cikguhairul.blogspot.com


No comments:

Post a Comment

Listen to Quran