PENGUMUMAN

SELAMAT DATANG

Selamat berpuasa

semoga hari ini lebih baik dari semalam

Sila tingalkan komen

TERIMAKASIH

PROGRAM TANYALAH SAYANG:

Name:
Email Address:
Kategori Pembaca Pelajar saya
Remaja / Pelajar
Belia / Penuntut IPT
Dewasa
Warga Pendidikan
Komen dan Cadangan penambahbaikan blog.
Kongsikan apa-apa sahaja. Utarakan soalan anda. InsyaAllah, saya akan berusaha menjawabnya.

This contact form was created by Freedback.

Thursday, October 8, 2015

MS Excel | Tukar perkataan berhuruf kecil ke HURUF BESAR

MS Excel | Tukar perkataan berhuruf kecil ke HURUF BESAR


Baru-baru ini, saya telah menyediakan borang menggunakan Google Form untuk pendaftaran peserta kursus PLuG TMK Tahun 6. Untuk makluman anda yang tidak biasa dengan Google Form, maklumat/response yang diisi akan dimuatkan di dalam satu fail berformat Google Sheet yang fungsinya seakan MS Excel. Malah, kita boleh download fail tersebut dalam format Excel.

Setelah saya download dalam format Excel dan saya semak nama-nama peserta yang telah mengisi, saya dapati ada yang mengisi menggunakan huruf besar, ada pula yang mengisi menggunakan huruf kecil. Jadi, borang tersebut menjadi kurang cantik pada pandangan mata. Teringat kalau dalam MS Word, kita boleh menukar huruf kecil ke huruf besar menggunakan option pada ribbon font TETAPI tidak pada MS Excel. Dari situ, setelah berguru dengan pakcik Google :-) baharulah saya tahu bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Di sini saya kongsikan ilmu tersebut untuk manfaat kita bersama. Saya akan tunjukkan TIGA cara iaitu :

1) Bagaimana untuk menukar keseluruhan nama dari huruf kecil ke HURUF BESAR


Perhatikan nama Amiera Natasha Bt Norazizee di atas. Untuk menukar keseluruhan nama tersebut ke HURUF BESAR, klik pada mana-mana cell kosong dan taipkan =UPPER(cell reference)

Kemudian, tekan ENTER. Hasilnya...



2)  Bagaimana untuk menukar keseluruhan nama dari HURUF BESAR ke huruf kecil




Perhatikan nama AMIR IZZUDDIN BIN MD YAZID di atas. Untuk menukar keseluruhan nama tersebut ke huruf kecil, klik pada mana-mana cell kosong dan taipkan =LOWER(cell reference)

Kemudian, tekan ENTER. Hasilnya...



3)  Bagaimana untuk menukar nama dari semuanya HURUF BESAR ke huruf kecil tetapi huruf PERTAMA adalah HURUF BESAR 


Perhatikan nama AKMAL HAKIM BIN ABDULLAH di atas. Untuk menukar nama tersebut dari semuanya HURUF BESAR ke huruf kecil tetapi huruf PERTAMA adalah HURUF BESAR , klik pada mana-mana cell kosong dan taipkan =PROPER(cell reference)

Kemudian, tekan ENTER. Hasilnya...


* Cara di atas boleh juga digunakan pada Google Sheet.
http://www.cikguidris.com/2015/10/ms-excel-tukar-perkataan-berhuruf-kecil.html


www.cikguhairul.edu.my boleh dihubungi melalui FB dan YM di cikgu.hairul@yahoo.com atau SMS 0136607046

No comments:

Post a Comment

Listen to Quran